3 juni 2009

Bullfest, bullfest hela dan



Idag ska det bakas bullar. Det är nog tredje gången i mitt liv som jag försöker mig på något dylikt. Ganska rogivande syssla... faktiskt! Den här gången ska jag prova Viktväktarnas recept. Det ska vara mandelmassa i fyllningen, blir det gott? Hm, vi får väl se.

Jag ska berätta om min morsdagpresent till Elsas mamma. Det var en kombinerad bestickrulle/picknickunderlägg(se bilderna). Alltså, man tar en diskhandduk och viker in långsidan till en tredjedel. Sen syr man valfritt antal bestickfickor med raksöm. Jag sydde 12 fack med 3cm mellanrum. Den sista fickan blir stor och där kan man förvara servetter. OBS! I den första raksömmen lägger man in och syr fast ett bomullsband som man sedan knyter med en rosett runt hela korven. Resultatet blev mycket bra och det var mycket enkelt att sy! Vilka dåre som helst klarar av det här. Det är bara raksöm och det är bara att gasa på med maskinen. Det hela tog ca 20 min att göra. Perfekt present till nära och kära!

I söndags var det syjunta igen. Alltid lika trevligt! Den här gången var det min tur att bjuda hem gänget. Jag sydde en bestickrulle till mig själv, LW ritade av ett mönster på en omlottklänning, AH klippte ut en kaftan i ett jättefint tyg, LZ sprättade och försökte sy om ett nattlinne. Nästa träff kanske blir hemma hos AH om två veckor. Då ska vi nog leka med pärlor. Jag ska designa mina bröllossmycken är det tänkt och AH har fina pärlor och tillbehör. Det ser jag fram emot! Kul kul!

4 kommentarer:

  1. Låter som ni haft en trevlig syjunta, trots att jag inte var där :-)! Ja, bestickrullehållaren var en trevlig och rolig present, som definitivt kommer att användas vid nästa picknick. Tack! Om två veckor är det väl missommar? Ska det bli syjunta då? Kram.

    SvaraRadera
  2. Varsågod! Ja alltså två veckor från träffen som var. Den 14 juni alltså, men det är inte klart. AH skulle kolla om det gick. Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för att vi fick smaka de goda bullarna! Hur ql hade inte Alice å Tea i lekstugan idag då?! Guuu va skönt å sitta å fika i lugn å ro... Pussiluss!/LW

    SvaraRadera
  4. Har Du sett Helenas blogg??http://rutirutochkarl.blogspot.com
    /LW

    SvaraRadera